måndag 26 maj 2008

Första hjälpen

Nu mår jag äntligen bra. Har lite jobbig hackhosta kvar bara. Tyvärr har Moa blivit snuvig, jag som trodde att hon hade klarat sig. Hon verkar dock inte må så dåligt som tur är, fast hon var lite varm i natt och sov lite dåligt.

Idag var jag på en första hjälpen-kurs hos en av mammorna i föräldragruppen. Det var en person från företaget MB Rescue som kom och informerade om barnsäkerhet och första hjälpen på småbarn. Vi fick öva hjärt-lung-räddning på dockor och lärde oss hur man ska göra om barn sätter i halsen, bränner sig mm. Det mesta hade jag hört förrut, men det känns viktigt att repetera lite då och då så att man inte glömmer bort och ju fler gånger man hör om det och övar, desto större chans att man faktiskt handlar rätt i en stressad situation. Hon som höll i kursen berättade sådana hemska historier om barn som dött för att de vuxna runt omkring inte vetat hur de skulle handla. Usch, jag hoppas verkligen att man kommer att slippa att hamna i en sådan situation att det krävs hjärt-lung-räddning.

Kvinnan som höll kursen berättade till exempel om ett barn som avlidit efter att ha bränt sig, inte av själva brännskadan, utan av att barnet placerades i alldeles för kallt vatten efteråt. Om ett barn bränner sig ska man sänka ned det i svalt, men behagligt vatten, absolut inte iskallt vatten.

På Vårdguiden finns bra information om barnsäkerhet och första hjälpen.

Inga kommentarer: