måndag 16 mars 2009

Stolt mamma



För länge sedan köpte vi Brioklossar till Moa. Efter att de hade legat framme i ett par månader och det enda Moa gjorde med dem var att plocka ut dem ur påsen och sprida dem över hela lägenheten, lade jag undan dem. Sen insåg jag för ett tag att på 1,5-årskontrollen så ska de visst kunna bygga torn med klossar, så jag började ta fram klossarna lite då och då för att Moa skulle få öva att bygga torn. Hittills har det mest gått till så att jag bygger och Moa river. I förrgår tog jag fram klossarna och då tog Moa en vit kub och ställde på en annan vit kub. Bra, tänkte jag, nu bygger hon äntligen torn! Men hon släppte aldrig klossen, utan tog med sig klossen när hon tog bort handen. Detta upprepade sig ett par gånger.

Idag tog jag fram klossarna igen. Moa tar tag i en grön kloss, som är som en rektangel, ganska smal. Först satte hon den på en vit kub (utan att släppa taget). Sedan ångrade hon sig tydligen och ställde den på högkant på en annan grön kloss som redan stod på högkant (jag hade ställt den så) och släppte. Jag var helt imponerad. Moas första riktiga torn - och det är ett riktigt komplicerat ett! Sen byggde hon ett tornkomplex med flera klossar (en bred kloss under och två eller tre mindre klossar ovanpå, bredvid varandra). Nu kan vi bocka av "bygga torn" på vad man ska kunna på 18-månaderskontrollen!

Inga kommentarer: