onsdag 15 april 2009

Mycket läkarsnack

Vad underbart det är att må bra inser man när man har mått dåligt! I förrgår kväll började jag att må illa och sedan blev det bara värre under natten och jag sov knappt nånting och var uppe och kräktes en gång. Hela gårdagen mådde jag jättedåligt. Jag hade ett läkarbesök mitt på dagen och värdena var fortfarande oförändrade och hon gjorde även en ctg av bebisens hjärtljud för att kolla att den verkade må bra - och det gjorde den!

Idag vaknade jag och mådde bra. Så himla skönt! På eftermiddagen hade vi återbesök för Moa på neonatalavdelningen på Danderyd. Besöket var klockan 14:30 precis då Moa brukar sova och vi var helt säkra på att hon skulle vara jättetrött och grinig. Men det gick urbra, trots att hon somnade i bilen på vägen dit och vi var tvungna att väcka henne efter bara tio minuters sömn. Hon var på bra humör och lekte glatt med alla leksaker som de plockade fram åt henne. Det var en läkare och en sjukgymnast där för att bedömma henne. De var helt nöjda med henne och sa att hon var fullt utvecklad för hennes ålder, även okorrigerat, så det var jätteskönt att höra, och vi behöver inte komma tillbaka dit något mer. Läkaren tyckte inte heller att hennes vikt och längd var något att anmärka på, att hon inte avvikit något anmärkningsvärt från sin kurva, vilket förvånade mig, för jag tycker hon knappt har vuxit något på sistone, men det var ju jätteskönt att höra. Han trodde inte att hon var mjölkallergisk utan sa att många prematura har problem med magen och förhoppningsvis går det över av sig självt.

Apropå mjölkallergi så pratade vi med läkaren som vi går till för Moas magproblem igår och hon sa att vi kunde ge den mjölkfria vällingen Enago i stället för mjölkersättningen som Moa vägrar att dricka. Det hade inte vi förstått, utan vi trodde att hon var tvungen att få i sig just det där medlet. Vällingen har hon gillat förrut, men de senaste gångerna vi har gett henne den har hon vägrat att smaka, antagligen för att hon tror att det är den äckliga ersättningen. Men igår så tog hon faktiskt emot flaskan och drack upp hela, och idag har hon fått i sig nästan 6 dl, vilket är vad hon ska få i sig om dagen, så det känns jätteskönt. Nu känns det inte som att det kommer bli så jobbigt att fortsätta den mjölkfria dieten i tre veckor till och sen får vi se. Jag tror inte så mycket på den, men läkaren sa att det var för tidigt att säga något efter bara en vecka, om den har gett något resultat eller ej.

Inga kommentarer: