tisdag 19 februari 2008

Att få vård

Vad olika det kan vara! Jag läste på Alltombarn.se om Eddie som föddes med torticollis (för kort nackmuskel). Hans mamma märkte att Eddie låg med huvudet åt ena sidan hela tiden, men fick kämpa länge för att få någon att ta problemet på allvar. Moa föddes också med torticollis, men det uppmärksammades redan på neo, kommer inte ihåg om det var en sköterska eller en läkare som upptäckte att hon hela tiden låg med huvudet åt höger. Sedan dess har vi fått gå till en sjukgymnast regelbundet som kollar upp henne. Vi har fått massa övningar vi ska göra för att få henne att sträcka ut vänster sida av nacken. Nu efter 5 månader tycker jag att problemet verkar ha försvunnit helt. Hon har dock fortfarande lite skevt huvud precis som Eddie, att ena ansiktshalvan är lite mer framskjutande. Jag hoppas att det växer bort, ska fråga om det nästa gång vi är där.

Jag vet inte hur lång tid det hade tagit för mig att själv komma på att Moa låg åt ena hållet hela tiden. Och jag kan tänka mig att de på BVC hade slagit bort problemet om jag tagit upp det. Men det vet jag förstås inte, så det kan jag bara spekulera i. Skönt i alla fall att vi fått hjälp med det!

Inga kommentarer: