söndag 10 februari 2008

Det finns så mycket fint...

Nu när vi letar lägenhet har jag börjat fundera på hur vi ska inreda vårt nästa hem. Jag flyttade in hos R för drygt sex år sedan och då var vi fattiga studenter. Vi köpte en del möbler när jag flyttade in, och sen dess har det inte hänt så mycket. Det är rätt tråkigt inrett och ingen egentlig stil. Plus att lägenheten är så liten, så den är väldigt övermöblerad. Nu när vi flyttar (om vi nånsin hittar nått att köpa...) så vill jag satsa lite på inredningen. Just nu letar jag inspiration på nätet och i tidningar. Det värsta är att det är så mycket som är snyggt tycker jag. Jag kan inte bestämma mig för vilken stil jag gillar mest. Jag gillar både den väldigt moderna stilen med raka linjer, släta ytor utan utsmyckningar, vitt, grått och svart... men jag gillar även den lite mer romantiska, lantliga stilen med rustik charm. Jag gillar vita hem, men även färgglada. 50-talsstuket är också coolt. Jag vet inte hur jag ska få till det. (Ja min man får ju så klart säga sitt också, men han är inte superintresserad av inredning och gillar också lite av varje.) Visst kan man blanda stilar, men det måste ju passa ihop också.

Nu när vi har varit runt och kollat på lägenheter har vi tittat på en del nyproducerat eller nyrenoverat. Det är högblanka, släta köksluckor för hela slanten, med vitvaror i borstat stål och med inslag av halvmörka träsorter. Det är fondväggar med medaljonger i svart eller beige, byråer utan knoppar och höga sängar med supertjocka madrasser och vitt, vitt, vitt. Det är snyggt, men jag börjar nästan redan bli trött på det. Det kan kännas lite stelt och opersonligt. Den lantliga, romantiska stilen kan i stället bli lite för mycket, lite plottrig. Bara vitt och ljusa färger kan vara vackert, men lite mesigt. För färgglatt blir rörigt. Det ska i alla fall bli kul att flytta in i en ny tom lägenhet och försöka göra den så fin som möjligt.
Vilken stil ska man välja?

Inga kommentarer: