lördag 17 januari 2009

Läkarbesök och våren

Jag var på läkarbesök i torsdags. Läkaren gjorde ultraljud och kollade min livmodertapp och konstaterade att den såg bra ut. Sen gav hon mig en massa förhållningsorder: jag fick inte gå några långpromenader, inga långa shoppingturer, absolut inte stressa, inte vistas i stressiga miljöer mm. Jag blev lite ställd, för jag hade fattat det som att OM hon hittade någon förändring av livmodertappen så skulle jag få såna förhållningsorder, men tydligen så skulle jag vara jätteförsiktig i alla fall, i förebyggande syfte. Det känns lite jobbigt. Hon sa också att de är väldigt generösa med att sjukskriva i sådana här lägen.

Min plan för våren är att jag ska plugga några kurser på universitetet, förmodligen tre fempoängskurser, och arbeta lite med mitt företag. Jag tror dock inte att jag kommer att kunna få så många uppdrag på grund av att marknaden för det jag håller på med har förändrats medan jag varit föräldraledig (och det är också anledningen till att jag varit föräldraledig så länge, jag hade egentligen tänkt byta av med maken mycket tidigare), och därför hade jag tänkt plugga lite också. Först var det tänkt att maken skulle vara föräldraledig efter jul, men hans projekt han håller på med drar ut på tiden hela tiden och nu verkar det vara mars som gäller. Fram tills dess tänkte jag försöka ta till vara på varje möjlig stund att plugga och sedan börja jobba också. Ekonomiskt skulle det nog vara bättre för mig att bli sjukskriven, eftersom jag inte räknar med att dra in några större summor i vår, men jag har verkligen ingen lust med det. Jag vill göra nånting eget innan jag är föräldraledig ännu en gång. Sen hoppas jag att vi kan dela upp nästa föräldraledighet mer lika, men det beror mycket på om jag lyckas hitta ett jobb. Ångest.

Inga kommentarer: