onsdag 21 januari 2009

Vilken skit

Fy vad hemskt det är när ens barn mår dåligt! Man känner sig så maktlös. Moa sov i stort sett hela dan igår och åt och drack nästan ingenting. Hon kräktes totalt fem eller sex gånger. Jag var först i kontakt med bvc, men kände inte att det gav nånting. Senare vid sjutiden ringde jag sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag skulle väcka Moa för att få i henne vätska och om hon inte hade druckit och kissat inom två timmar skulle jag ringa igen. Dessutom tyckte hon att jag kunde ge ett lavemang mot förstoppningen. Jag tog upp Moa och först ville hon absolut inte dricka något, men efter att hennes pappa, som äntligen hade kommit hem, mer eller mindre tvingat i henne en nappflaska med fläderdricka i munnen så drack hon girigt cirka en deciliter. Vi avvaktade och hon verkade få behålla den vätskan. Sen gav vi lite till. Moa var jätteledsen och grät och grät och ville bara lägga sig, men vi ville se till att hon fick i sig ordentligt med vätska först. Efter ett tag försökte vi med lite majsvälling, men den kom upp ganska snabbt.

Mina föräldrar kom förbi strax efter att jag hade ringt sjukvårdsupplysningen. Jag hade tidigare ringt min pappa för jag behövde prata av mig lite och han insisterade på att de skulle komma. De åkte sen och köpte ett lavemang. Senare gav vi det till Moa, stackarn, men vi fick ut flera stenhårda jätteklumpar så det var nog bra att vi gav det. Jag var lite osäker på om kräkningarna kunde ha med förstoppningen att göra, men hon har fortsatt att kräkas sen dess, så det är väl antagligen magsjuka, men det känns skönt att kunna utesluta det i alla fall. Dessutom har hon en tand i överkäken på gång och det kan ju tydligen också påverka lite allt möjligt. Tycker det är så konstigt att hon kräktes i söndags och sen inget i måndags och sen massor igår igen, men det kan kanske vara så. Tydligen.

Idag har jag en jätteviktig obligatorisk föreläsning klockan ett. Det är meningen att Moas farmor ska komma hit, men det känns inte så bra att lämna henne med Moa så länge (fyra timmar) om hon ska vara så här dålig. Om hon bara sover är det väl inte så jobbigt i och för sig, men om hon håller på och kräks och så. Plus att svärmor kan bli smittad. Usch, vet inte hur vi ska göra. Hon kommer säkert att erbjuda sig att komma i vilket fall.

Inga kommentarer: