söndag 22 juli 2007

Alla dessa val...

Vi har varit och tittat på barnvagnar i helgen. Efter att ha traskat in i närmsta barnvagnsaffär och tittat igenom sortimentet konstaterade min käre sambo och jag att alla ju verkade vara precis likadana. Spelar det verkligen någon roll vilken man väljer? Sen fick vi hjälp av en försäljare och insåg med ens hur naiva vi hade varit. Vilken mängd val man hade att göra! Det var mjuklift eller hårdlift, svängbara hjul eller inte, lufthjul eller inte, fyra eller tre hjul, handtag som man kan vända på eller inte etc. Och för varje val verkade det finnas lika många nackdelar som fördelar; de svängbara hjulen verkade lättstyrda, men fungerade sämre i snö, lufthjulen skönare, men kan gå sönder osv. Vilken villervalla. Hur ska vi kunna bestämma oss nu, velputtar som vi är båda två! Sen gick vi och tittade på videokameror, och det var inte direkt lätt att veta vilken man skulle satsa på där heller...

4 kommentarer:

Anna sa...

Jag har en vagn med svängbara hjul fram och det är superskönt när man skall ut ur hissar, gå i butiker m.m, jag har även vändbart handtag så om det ex är så att jag ska åka rulltrappa så vill jag inte ha svängbara hjulen först då de ibland inte vill gå över rulltrappekanten när man kommer upp, då vänder jag enkelt på handtaget och får stora gummihjulen fram... Vi har en Bugaboo cameleon, svindyr vagn men jag är nöjd. Den blir dock svårkörd tycker jag i alla fall när man låser svängbara hjulen men det är nog en vanesak. Trehjulig vagn fick jag inte köpa för sambon då han tycker de verkar rangligare och ostadigare. Sen läste jag just igår om att URban Jungles ena vagn var farlig, där har handtagen gått av, så kanske inte bra att köpa en sån (tror det stod på aftonbladet eller expressen)

Helena sa...

Tack för dina tips! All hjälp emottages tacksamt i denna djungel. Jag har också hört att trehjuliga vagnar ska vara lite instabila, men det verkar ju rätt poppis med sådana nu.

Tove Kungsholmen sa...

Halkade in här från FL. Jag har också en Bugaboo Cameleon och är helnöjd. Förra vintern hade jag nästan inga problem alls med snön men jag bor i STHLM också. Bor man på ett snöigare/sämre plogat ställe så är det säkert värre. Minns en dag med blötsnö, då gick det inte undan...

Annars är jag helnöjd med vagnen!

Helena sa...

Hmm, två röster för Bugaboo cameleon alltså. Ska definitivt kolla in den! Kanske lite dyr bara...