måndag 2 juli 2007

Icke stereotyp målarbok

Den fantastiskt skicklige illustratören Jesper Waldersten, vars bilder bland annat ofta kan ses i DN, har gjort en annorlunda målarbok som jag tror kan uppskattas både av barn och vuxna. Så här säger han själv om boken:

"Jag har aldrig tyckt om målarböcker. Som små robotar fyller barnen i konturerna av prinsar med muskler och sminkade prinsessor bland blommor. Idén till denna målarbok dök upp en dag då jag kom på mig själv med att ändra i min dotters Askungenbok. Prinsen begåvades med svans och Askungen fick ett par extra ögon i pannan. Där började samtalet. Fantasin skenade iväg och bilderna blev språngbrädan in i en värld som inte var stereotyp, inte riktigt lika bestämd."

Boken ges ut på förlaget Max Ström som ger ut massor av roliga och fina presentböcker.

Uppslag ur målarboken

Inga kommentarer: