tisdag 24 juli 2007

Inredningsterror

Jag tog ut segern i förskott kan man säga och köpte det senaste numret av Mama. Den överraskade mig faktiskt positivt. Det fanns en hel del kul läsning tycker jag. Bland annat en roligt skriven artikel av Åsa Brolin - "Shabby är det nya chic" - som går ut på att folk har blivit helt fanatiska vad gäller inredning nuförtiden. Från att ha varit en hobby som vissa intresserade sig för, förväntas var och en numer att lägga ner mycket möda på att hitta den rätta stilen för sitt boende och följa alla modets nycker. Hon beskriver hur hon nöjd visar runt i sin nya sommarstuga som hon gillar som den är, men endast bemöts av kommentarer om hur de skulle kunna förändra stället ("Oj oj oj, här har ni att göra minsann") och någon undrar vad de ska göra med skåpluckorna ("Tja, öppna och stänga dem"). Hon pläderar för ett mer avslappnat förhållande till sitt hem och föreslår att man ska prova på att strunta i att städa innan man får gäster nästa gång.

Då jag själv inte är särskilt intresserad av inredning och tycks vara väldigt ensam om det i min omgivning så känner jag igen mig mycket i det hon skriver.

Någon på Expressen har läst artikeln och tycker sig ha snappat upp en ny trend. De har intervjuat Caroline af Ugglas som glatt erkänner att hon aldrig städar. Effekten förtas en aning när det i slutet av artikeln framkommer att Caroline har en städerska som kommer varje vecka...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Isolde! Ja visst blev det lite konstigt när de (Expressen) lanserade ostädat som en ny INREDNINGSTREND, det var ju just alla dessa inredningstrender jag kritiserade. Själv struntar jag i att städa innan gästerna kommer och häller i dem vin i stället, haha. Kram Åsa B.

Helena sa...

Jaså, här egogooglas det, hehe! Kul att du kommenterade, jag håller med dig!