onsdag 2 april 2008

Morgonstund har guld osv...

Idag var jag uppe i ottan, närmare bestämt klockan 6.40. Det känns lite märkligt att tänka på att det är en helt normal tid att gå upp för många människor. Jag hade lite samma känsla som Erlend i Expedition L, när han en dag kör bil till flygplatsen klockan sex på morgonen och blir förvånad över att han inte är ensam på vägen. "Jag hade trott att jag skulle ha vägen för mig själv. Men icke. En ström av bilar mötte mig. Klockan sex. Jag satt och tänkte: Vart ska de? Herregud vart ska de allihop så här tidigt? Sedan slog det mig att det måste vara de här som drar lasset. Det norska BNP-lasset. De går upp tidigt och drar lasset. Och jag fann ingen anledning att tro att detta var en ovanlig dag. ... Sannolikheten för att de ska vara ute och köra också andra dagar är antagligen väldigt stor."

Inga kommentarer: