onsdag 29 augusti 2007

Birth control, smirth control

Apropå mamma-t-shirts med skämtsamma texter som jag länkade till i inlägget nedan så hittade jag webbutiken Jestations som har massa t-shirts med kaxiga budskap i stil med "Touch at your own risk", "Hands off", "I'm pregnant - what's your excuse?", "No, I don't want to hear your horror stories", "We're hoping it's a pony" etc. Jag hade ju hört talas om alla kommentarer som man får som gravid redan innan jag själv blev det, men nu har jag fått erfara det själv. Jag får höra både "du är verkligen stor för att vara i sjätte månaden!" och "vilken liten mage du har!". Mitt sf-mått har dock hittills legat exakt mitt på normalkurvan, så det är ganska komiskt med allas tvärsäkra åsikter.

Magens storlek kan för övrigt bero på en mängd olika faktorer, och en stor mage behöver inte nödvändigtvis betyda en stor bebis och vice versa. Barnmorskan sa igår att min mage var "välfylld", alltså att det inte fanns så mycket fostervatten och extra utrymme för barnet. Det är förmodligen en av anledningarna till att jag inte känner av barnet så mycket. (Det plus att jag har moderkakan i framvägg.) Det är väl för trångt för barnet att röra sig så mycket helt enkelt. Stackarn.

Inga kommentarer: