fredag 10 augusti 2007

Stoppa pressarna - barn påverkas av reklam

I DN idag skriver de om en forskningsrapport som visar att barn tycker att mat som de tror kommer från McDonalds är godare än annan mat, trots att det egentligen är exakt samma mat de serverats. Förpacka alltså mat ditt barn vägrar äta i McDonaldsförpackningar tipsar de. Ett tydligt exempel på hur korkade vi människor är. För det är ju knappast bara barn som går på reklam. Tyvärr.

Apropå reklam så kom jag att tänka på mitt tidigaste reklamminne. Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var, men jag hade varit på bio och då sett reklamen för schampot Timotej. Det var en vacker kvinna med långt blont hår som svängde omkring sin glänsande man i en svensk urskog, eller något liknande. Ett tag senare var min moster på besök hos oss och hade med sig ett Timotejschampo. Jag säger då till min mamma att "det där schampot är jättebra!". Hon undrar hur jag kan veta det, och jag berättar glatt att jo det vet jag, för jag har sett reklamen och där säger de så. Min mamma upplyser mig då om att man inte ska lyssna på det de säger i reklamen, för den är bara till för att företag ska sälja produkter, och de säger alltid att deras produkter är bra. Jag kommer ihåg att detta förbryllade mig väldigt mycket. Vadå, de kunde väl inte ljuga i reklamen? Jag hade fått lära mig att man absolut inte fick ljuga. Hur kunde då vuxna människor ljuga rakt upp och ned, och alla var liksom införstådda med det hela. Jag fick det inte att gå ihop, och var väldigt skeptiskt inställd till mammas påstående ett bra tag. Och fortfarande ganska länge övertygad om att schampot Timotej var något alldeles extra.

Denna episod påminner förresten lite om den i Ebba och Didrik-avsnittet som jag skrev om tidigare.

1 kommentar:

Johan Nilsson sa...

Ja, så kan det gå ibland. Jag själv kan inte erinra mig nåt särskilt reklamminne från när jag var liten. Men jag kan tänka mig att jag haft nån liknande erfarenhet som den du berättade om.