onsdag 29 augusti 2007

Profylaxera mera

Igår var vi på profylaxkurs, det första av tre kurstillfällen. Det var kul och intressant. Kursledaren var jättetrevlig och de två timmarna gick väldigt fort. Men det ska nog till att man övar själva hemma väldigt mycket för att det ska ha någon effekt, och hur bra det kommer att gå får vi väl se... Jag tror i alla fall att det är mycket bra för mig som är väldigt rädd inför förlossningen att ha något att fokusera på när allt sätter igång. Det kan nog hjälpa en att inte gripas av panik. Jag tycker det känns väldigt läskigt att man inte har någon som helst kontroll över det hela. Man vet inte när det kommer att sätta igång, hur lång tid det kommer att ta, hur ont det kommer att göra, hur man kommer att kunna hantera smärtan etc. Då känns det bra att i alla fall ha ett verktyg - andningen - som man vet att man kan arbeta med själv. Och förhoppningsvis avleda fokus från smärtan. Jag har dock inga ambitioner på att klara mig utan bedövning! Min inställning just nu är: ge mig allt jag får!

En annan bra sak är att partnern får mer insikt i vad som kommer att hända så att han inte behöver stå helt handfallen och undra vad som sker och även ha fått verktyg för att hjälpa till att "coacha" med till exempel andningen, avslappning och massage.

Just nu är jag i ett skede där det känns helt okej inför förlossningen. Förut började jag gråta bara jag tänkte på den, men nu såg jag till och med en liten bit av en förlossning på tv för några dagar sedan (råkade bara zappa in på något program) och fick inte panik. Ska bli spännande att se hur det kommer att kännas när det börjar närma sig mer.

Om någon som har erfarenhet av profylax och förlossning vill berätta om sina upplevelser så vore det kul att höra!

Inga kommentarer: