söndag 21 oktober 2007

5 veckor

5 veckor gammal är dottern idag. Och det är drygt tre veckor kvar tills hennes beräknade ankomst. Det känns konstigt att tänka på att hon egentligen fortfarande skulle ligga i min mage. Hon klarar sig ju så bra här på utsidan (som tur är)!

Idag har vi fått överta en spjälsäng av en släkting till mig. Hittills har vi försökt få dottern att sova i hårdliften till vagnen. Det går bra ibland. När det går mindre bra har hon fått sova mellan mig och maken i vår 120 cm breda (eller snarare smala) säng. Det är lite trångt, men det funkar väl. Vad gör man inte för att ens barn ska vara nöjt? (Eller kanske för att själv få sova...). Det ska bli intressant att se vad hon tycker om spjälsängen. Jag har väl inte allför höga förhoppningar kan jag säga. Vi måste dock skaffa en madrass till den först innan den kan invigas.

Annars har vi inte gjort så mycket idag. Det blev en promenad till city, och maken höll på att frysa sig halvt fördärvad medan jag var inne på Lindex och kollade på barnkläder och behåar. Jag skulle behöva en till amningsbehå. När jag hade plockat ihop ett gäng behåar, tagit med dem till provhytten och tog av mig min behå för att prova, började mina bröst att fullkomligt spruta av mjölk! Typiskt. Kändes inte så fräscht att prova behåar då, och dessutom blev jag lite deppig av att se min slappa mage i spegeln. Jag gick därifrån ganska snabbt och det bidde ingen behå. Det bidde en söt jacka till dottern i stället...

2 kommentarer:

Anna sa...

Ett litet tips från en "prematur mamma" till en annan. När Melvin kom hem från sjukhuset så hade han en "apnémadrass" och vi boade runt den så han hade "liten" yta att ligga på, då sov han bra. Gick inte att ha hela spjälsängen att sova i, det blev för stort för honom. Så mitt tips är att boa lite i sängen.

Helena sa...

Ja, jag har boat runt dottern i hårdliften och det fungerade fantastiskt bra! - i några dagar. Sedan började hon gnälla så fort man lade ner henne i den. Förutom när man är ute och går med vagnen - då stortrivs hon däri. Men jag ska pröva med att boa in henne i spjälsängen och se hur det funkar!