torsdag 11 oktober 2007

Hemma med bebis

Tack för alla gratulationer!

Nu är vi hemma från sjukhuset sedan en vecka. Vi behövde bara stanna där i 2,5 veckor, vilket var mycket kortare än vi hade räknat med. Dottern är dock fortfarande inskriven på sjukhuset och vi åker dit för kontroller varannan dag.

Hittills har allt gått väldigt bra. Dottern tog själv bort sonden efter bara två veckor, och läkarna tyckte inte att hon behövde någon ny, eftersom hon åt så bra från bröstet. Fast i måndags på kontrollen hade hon inte ökat något i vikt och efter det satt jag med henne vid bröstet konstant i två dagar, superstressad över att jag inte kunde ge henne tillräckligt med mat. Igår hade hon ändå inte ökat något, så nu får hon tillägg via nappflaska också. Hittills kan vi ge henne av all den mjölk jag pumpade ut på sjukhuset och som blivit över, men när den är slut får det bli modersmjölksersättning (förutsatt att hon inte blivit starkare och kan ammas helt och hållet). Först kändes det jättejobbigt när jag insåg att jag inte lyckades mätta henne. Men nu känns det mycket skönare, när jag vet att hon får i sig ordentligt med mat. Huvudsaken är att hon blir mätt och växer.

Nu ligger hon - underverket - bredvid mig här i soffan och verkar vakna till igen, kanske börjar bli hungrig. Tidigare när jag har hört folk säga att de inte hinner med något annat än att amma när de är hemma med barn har jag tänkt att de överdriver. Jag hade tänkt att jag skulle hinna jättemycket när jag skulle vara mammaledig. Nu förstår jag vad de menar! Jag skyndar mig för att hinna duscha och äta mellan matningarna. Jag surfar lite på internet med ena handen medan jag ammar, med datorn bredvid mig i soffan, men det är svårt att skriva med en hand, så det blir inget bloggat eller mailat, och inga foruminlägg skrivna.

Det ser ut som hej kom och hjälp mig här hemma. Samma dag som dottern bestämde sig för att komma ut i världen så hade vi varit på ikea och börjat fixa här hemma inför hennes ankomst. Vi trodde ju att vi hade lite längre tid på oss! Så nu är det en enda röra, och jag blir helstressad av att inte hinna fixa i ordning nånting på dagarna. Förhoppningsvis blir man lite mer rutinerad snart så att man kan få lite mer gjort.

Det är i alla fall väldigt roligt och spännande att vara mamma. Det är verkligen en ny värld man har givit sig in i! Jag ska försöka skriva av mig i den här bloggen lite oftare - vi får se hur det går med det...

2 kommentarer:

Anna sa...

Skönt att ni fick komma hem "så fort", vi låg 2v på sjukhuset. Hoppas hon ökar på sig lite nu när hon får tillägg. Jag har slutat amma nu då Melvin blev lite lat när han fick flaska (på BVC´s begäran). Vad vägde er tjej? Melvin vägde 1715 gram när han kom 6v för tidigt.

Helena sa...

Hon vägde 1772 gram och var 8,5 veckor för tidig. Så våra barn var ju ungefär lika stora. Jag har förstått att det är lätt hänt att barnet inte vill amma längre när man ger flaska. Vi får se hur det går i mitt fall. Jag är inte så förtjust i att amma, så för min del gör det inget, men för dotterns skull så vore det väl bra om man kunde amma, i alla fall delvis, ett tag till. Det ska ju vara bra sägs det. Men går det inte så är det ju inte hela världen heller. (Vi var på Danderyd föresten.)