fredag 19 oktober 2007

Polyvore - gör ditt eget modecollage

Jag är så avundsjuk på folk som har smarta idéer! Och som dessutom genomför dem. Den senaste inventionen som fångat min avund är applikationen Polyvore. Med detta verktyg kan man enkelt göra egna collage för webben - något som är väldigt populärt hos modebloggare. Jag har själv (utan att vara en modebloggare) använt tekniken vid något tillfälle, fast då med hjälp av det mer trubbiga verktyget Photoshop. Med polyvore finns en enorm mängd kläder och accessoarer att välja bland, och med ett klick för man över de valda produkterna till en arbetsyta. Där kan man enkelt flytta omkring plaggen och ändra storlek som man vill. Sedan kan man publicera collaget på sin blogg, hemsida eller var man vill. Självklart finns också ett interface till Facebook. Alla "set", som det kallas, är synliga för övriga användare på polyvore, och man kan kommentera varandras set, utnämna favoriter och delta i tävlingar där man skapar set med olika teman.

Alla plagg och övriga pryttlar som man kan bygga sina set av läggs till av användarna själva, genom att man importerar bilder från andra sajter, så mängden grejer att göra set av ökar hela tiden. Varje pryttel länkar till den sida den är hämtad ifrån. Kul och smart! Varför kom inte jag på den här idéen först?

Exempel på set från polyvore (inte gjorda av mig)

Inga kommentarer: