söndag 16 december 2007

Adventskalender, lucka 16: Kola

Dagens julaktivitet har varit kolatillverkning. Kola är mitt favoritjulgodis. Jag följer receptet i Vår kokbok som är som följer:
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 2 msk kakao
  • 1 msk smör

Tillverka en 15x20 cm låda av bakplåtspapper. Pensla pappret med lite fett.

Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en gryta. Koka upp och koka kraftigt utan lock i tills smeten håller för kulprov. Rör då och då.

Blanda i fett. Häll kolasmeten i formen. Skär eller klipp kolan i bitar innan den kallnat.

Lägg in varje kola i plastfolie eller smörgåspapper. Förvara dem svalt i en burk med lock.

Kulprov: Droppa lite av kolasmeten i ett glas med kallt vatten. När kolasmeten kan rullas till en hård (mitt tillägg) kula är den färdigkokt.


Det viktigaste är att ha lite is i magen och inte ta av kolan för tidigt från plattan så den blir för mjuk. Kolan blir för mjuk om man slutar koka smeten när man kan göra en kula i kulprovet. Det måste vara en hård kula. När man börjar kunna rulla kulor av smeten gäller det att hålla koll och göra kulprov ofta så att man inte riskerar att den i stället blir alldeles för hård eller att den smakar bränt.

I morgon ska jag slå in kolorna i vitt bakplåtspapper och klista på små fina julklistermärken som jag har köpt.

(Bild tagen härifrån.)

Inga kommentarer: