fredag 9 november 2007

Enkel och billig vardagsmat

Igår lagade jag en soppa som jag tänkte tipsa om. Den kallas Budgetunderskottsoppa och det är ett recept som jag rev ut ur någon tidning för många år sedan när jag var fattig student. Den är lätt att göra och är riktigt god i sin enkelhet. Man behöver:
  • 2-3 morötter
  • 2-3 potatisar
  • 1 gul lök
  • 2 burkar krossade tomater eller hela skalade tomater som man delar lite
  • 2 buljongtärningar
  • 1/2 liter vatten
  • vitlök efter smak
  • crème fraîche till servering
Skala morötter, potatis och lök och riv på ett rivjärn eller i matberedare. Koka upp vattnet med buljongtärningarna och tomaterna. Häll i grönsakerna och koka tills de är mjuka eller har önskad konsistens. Tillsätt vatten om det behövs. Krydda med vitlök och salt och peppar efter önskemål. Servera med (mycket) crème fraîche.

1 kommentar:

Leena sa...

Toppenkul namn! Trevligt att se det här receptet här - jag gör den här soppan då o då, bara för att den är så enkel att laga! Sen kan man ju om man vill fräsa lite köttfärs o lägga i eller falukorv.