måndag 10 november 2008

Jämföra

Lite kul att jämföra min nuvarande graviditet med den förra. I början av min förra graviditet var jag extremt luktkänslig; jag kunde spåra lukter på långt avstånd. En gång trodde jag att det var skogsbrand, men det var en tjej som satt en bit ifrån mig och åt grillad macka. Jag kunde inte dricka mineralvatten med smak, för jag tyckte de smakade alldeles för starkt. I vanliga fall tycker jag det är jättegott. Däremot bälgade jag i mig mineralvatten (kolsyrat) utan smak i mängder. Den här gången är jag inte alls luktkänslig och har inte samma craving för mineralvatten.

Den här gången har jag helt tappat smak för latte, något som jag brukar dricka ett par koppar av varje dag, vilket jag också gjorde under förra graviditeten (fast begränsade mig till max två koppar om dag, oftast en).

För ett par veckor sedan var jag helt besatt av att äta knäckebrömackor med leverpastej, något som jag nästan aldrig äter i vanliga fall.

Annars har jag nog inte haft nån speciell craving än. Hade inte så många förra gången heller, förutom mineralvattnet, och vid vecka 15 ungefär fick jag cravings på räkor, och lite senare gröna äpplen. Hade inte avsmak för något speciellt.

(Jag är i början av tolfte veckan nu föresten.)

3 kommentarer:

Frida sa...

Grattis till nya pyret i magen!

Anonym sa...

Grattis till graviditeten!
ska du kolla vad det blir när ni ska på ultraljud?

Helena sa...

Tack! Jag har inte riktigt smält det själv än... Tur att det är ett halvår kvar att vänja sig!

Carola: Ja, vi kommer att kolla könet, vi är så nyfikna!