måndag 3 november 2008

Underbara barn

Jag var som sagt på Underbara barn-mässan i lördags. Det var kul, men jag hade hoppats på lite fler småföretagare som presenterade nya, coola idéer. Älskar sånt. Men jag antar att det är för dyrt för många att ställa ut. Känns ganska ointressant med Fisher Price som ställer ut sina (hiskeligt fula) plastprodukter i en jättemonter. Man känner ju liksom redan till dem. Många lite mindre klädmärken fanns dock på plats. Kul, men lite väl likriktat tycker jag att det mesta är. Väldigt mycket randiga velourkläder. Inget fel i det, jag gillart, men Polarn o Pyret har gjort det i 30 år redan liksom... Fast jag ångrar att jag inte köpte en randig mössa till Moa som var jättefin och skön och hade bra passform till skillnad från den Moa har nu som jämt trillar ned över ögonen (inte öronen som jag skrev först!). Men den fanns inte i de färger vi helst ville ha och då blev det ingen. Kommer tyvärr inte ihåg vad märket hette...

Ett klädmärke som stack ut lite var Barnkammaren Ottilia som hade en hel del söta grejer.

De som imponerade mest på mig var dels företaget Cloudy som gör solskydd för barnvagnar. Verkade jättesmart och fint var det också. Tyvärr är hemsidan inte igång än. Produkter kommer i vår.

Den andra var en tjej som tillverkade muffar för barnvagnar. Alltså en grej man sätter runt handtaget och som man sticker in händerna i. Skönt på vintern. Monimo heter företaget. Bilder finns här.

Annars handlade jag en gammal Mama-tidning (den enda jag inte redan hade) med Martina Haag på framsidan för tio kronor av självaste Martina Haag i egen hög person. Jag skämdes lite för att jag inte köpte hennes bok, för jag antar att det var i första hand därför hon stod i deras monter, för att signera sin bok, men jag passade i alla fall på att berömma henne för hennes bok Martinakoden (som jag faktiskt tycker är väldigt rolig).

Jag var lite förvånad över att det inte var fler barnmatstillverkare där. Det känns som att ekologisk barnmat är väldigt hett just nu, jag hade trott att det skulle märkas på mässan. Semper hade dock en monter där vi fick några burkar med ekologisk mat till Moa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

då hade du en anledning till varför du inte köpte boken av henne.. hon trodde säkert att du redan hade den. ;)

Är lite ledsen för att jag missade mässan. Hade velat gå på den, men det är försent påtänkt nu... så är det när man inte har någon almanacka. Måste hitta en snart! :)

Helena sa...

Hon frågade faktiskt om jag hade läst hennes senaste. Jag sa nej, då sa hon: då får du önska dig den i julklapp! Ja det ska jag, sa jag käckt haha.
Almanacka behöver man! Är helt lost utan.

Anonym sa...

Vet att www.lilloliv.se stod på mässan, de har superfina randiga mössor. Vi har en till Melvin och den sitter perfekt, ramlar inte ned över ögonen.

Helena sa...

Ja, jag tror nästan säkert att det var Lilloliv, men den modellen på mössa som vi tittade på finns tyvärr inte på deras hemsida, så därför är jag inte helt 100, men nästan. De har fina grejer i alla fall!