tisdag 4 mars 2008

Dum i huvudet av mammaledighet?

Sedan Moa föddes har det känts som om min hjärna har degraderats lite dag för dag. Jag får svårare och svårare att hitta ord när jag talar och skriver, kommer på mig själv av leta efter de allra enklaste begrepp. Jag är allmänt förvirrad och kan endast med svårighet behålla den koncentration som krävs för att ta mig igenom en längre tidningsartikel. Boken jag håller på att läsa för tillfället ter sig hyfsat obegriplig, men jag är mycket osäker på om den hade varit lika svårläst om jag hade tagit mig an den för ett halvår sedan. Tv-program med lite komplicerad handling får mig att tappa bort mig, och jag får be min man att pausa så att han kan förklara vad som just hände (vi kollar mest på inspelade program). Man pratar ju ibland om "gröt i hjärnan" hos nyblivna mammor som förmodas bero på antingen amningshormoner eller sömnbrist. Någon sömnbrist lider jag inte av, men jag ställer mig tvivlande till hormonförklaringen också. En kompis till mig som är arbetslös sedan en tid tillbaka beskrev samma fenomen hos henne. Vi kom fram till att den troligaste förklaringen är att man helt enkelt inte sysselsätter hjärnan tillräckligt när man inte jobbar. Förhoppningsvis kommer hjärnkapaciteten tillbaka hyfsat snabbt när man börjar arbeta igen. Jag har ingen lust att gå omkring och känna mig korkad alltför länge till!

Inga kommentarer: