måndag 24 mars 2008

Påskhelgen och matbabbel

Vi bestämde oss för att åka till landet över påsk till slut, skönt med lite miljöombyte ibland. Vi har läst böcker och tagit promenader och ätit påskmat och massa godis. Jag är vanligen en kvällsmänniska, men hela helgen har jag varit helt otroligt trött på kvällarna, jag har gått och lagt mig före 22 varje dag hela påsken! Moa har sovit väldigt länge i streck hela helgen. Mellan fredagen och lördagen sov hon 19-4.15 (nytt rekord) och sen till 8.30 efter amning. De andra nätterna har varit nästan lika bra, fast jag har fått peta in nappen ett par gånger emellan. Får se hur det blir inatt när vi är hemma igen.

Moa äter numera (sedan i fredags) en hel portion gröt innan hon somnar för natten. Sen får hon lite ersättning efter det. Och på lunchen får hon ju smakportioner. Hittills har hon ätit potatis, morot, blomkål, palsternacka och majs, var för sig och/eller i blandning. I morgon tänkte jag göra broccolipuré, kanske med lite morot i. Hon gillar verkligen att äta. Kul tycker jag. Jag börjar se fram emot att sluta "helamma" snart (har ju aldrig riktigt helammat i ordets strikta bemärkelse eftersom vi har gett ersättning också, men jag menar att amma vid varje mål). Fast jag gillar ändå att amma nu, vilket jag inte gjorde i början och inte trodde att jag nånsin skulle göra. Då tänkte jag att jag skulle sluta så fort jag hade samvete till, men efter några månader kändes det som att det inte skulle vara några problem att delamma ett bra tag till (maken blev lite orolig när jag sa det - Du ska väl inte bli en sån där som ammar sina treåringar!? - Nejdå det är ingen risk haha.). Fast nu börjar jag igen känna att det vore skönt att sluta helt snart. Moa bökar ofta så mycket nu när hon ska ammas, sprattlar och bökar och sliter och drar i bröstvårtan. Inte alltid, men ibland. Det är lite jobbigt. Men men. Vi får se helt enkelt, ta en dag i taget och se vad som händer och hur det känns.

Inga kommentarer: