onsdag 5 mars 2008

Lycklig

Jag älskar verkligen att vara mammaledig! Jag älskar att vara mamma! Jag har aldrig varit så lycklig som nu. När man vaknar av att dottern rör på sig bredvid en i sängen och man tänker att, ånej somna om unge, jag orkar inte gå upp än, men så öppnar man ögonen och tittar på henne och så brister hon ut i värlens största leende och man blir lycklig i hela kroppen.

Jag får ofta frågan: men är det inte långtråkigt att vara mammaledig? Jag tycker verkligen inte det! Tvärtom tycker jag dagarna går alldeles för fort. Jag tycker det är lite trist när folk frågar så. Varför gå in med en negativ inställning, i stället för att bara fråga: hur tycker du det är att vara mammaledig? Jag frågar inte folk om deras jobb: men är det inte tråkigt att vara ekonom? till exempel. Att få barn är det största som har hänt mig, jag njuter av att få vara med mitt barn. Och det blir ju mycket vad man gör det till. Jag tycker att jag hinner med en hel del om dagarna som jag tycker är roligt, förutom att umgås med mitt barn, även om det blir mindre och mindre så kallad egentid ju äldre hon blir. Jag kan förstå att man tycker det är långtråkigt att vara mammaledig, det beror nog mycket på ens personlighet, men jag tycker att det känns som att det är lite fult att gilla att "bara" vara hemma. Man ska liksom hellre vilja jobba, det är lite coolare. Jag önskar i och för sig att jag hade ett så roligt jobb att jag längtade tillbaka till att börja jobba. Nu har jag inte det. Kan jag inte bara få njuta av den här tiden i fred utan att folk ska hålla på och vara neggon!

4 kommentarer:

infing sa...

Håller med dig, jag älskar också att vara hemma (trots roligt jobb). Bry dig inte om vad andra säger utan njut av ditt liv så som du vill ha det!! Dom andra kanske bara är avundsjuka? :-)

Anonym sa...

Så bra skrivet! Är så less på att alla redan frågar mig om hur länge jag ska vara hemma och undrar om jag verkligen inte kommer att bli uttråkad att vara hemma. Har några veckor kvar nu tills vi får träffa bebben och jag vet redan nu att jag kommer att älska att vara hemma med honom/henne. Tänker som dig njuta av den tiden allt det jag bara kan.

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg för några dagar sen när jag googlade på "doppresent" tror jag. Det var kul för din blogg verkar matcha mina intressen och är verkligen bra och inspirerande. Jag är också hemma med min lilla flicka som föddes i december och det är fantastiskt. Jag håller med om att många verkar tycka att det är häftigare att jobba (kanske gjorde jag det själv också innan?) Men nu tycker jag utan tvekan att det är häftigare att vara hemma med mitt barn. Det kan jag ju aldrig mer göra om, jobba lär man ju hinna med.....

Helena sa...

Tack för era kommentarer!

"ingfing": Jag njuter på! :-) En del av dem jag fått kommentaren om kan jag faktiskt tänka mig är lite avundsjuka.

Jenny: Lycka till med bebben och njut på du med!

Maria: Jag är nog också skyldig till att ha tänkt så innan jag fick barn... Men som du skriver, jobba hinner man ju också! Det är ju en kort tid man är föräldraledig oftast.