måndag 3 mars 2008

Moas utveckling

- Smakportionsexperimentet fortsätter. Andra dagen med morötter var en riktig succé, Moa älskade morotspurén och blev jättearg när den tog slut. Då försökte jag ge henne lite potatispuré som jag hade färdig i frysen att värma, men det var inte lika poppis. Hon åt dock en del potatis ändå. Sen på kvällen skrek hon jättemycket och vi kom inte på vad orsaken var, så jag funderade på om det kunde vara morötterna. Så på lördagen fick hon potatis- och blomkålspuré (burkmat den här gången) i stället. Den gick också ned, även om den inte var en lika stor succé. På kvällen fick hon ett skrikanfall precis som dagen innan, så det var knappast morötternas fel. Nu kör jag på potatis- och blomkålspurén ett par dagar till, och sen kör jag morötter igen, kanske blandat med potatis. Vi har även börjat ge en smakportion havregröt på kvällen. Hittills äter hon allt, med mer eller mindre entusiasm.

- Moa har varit riktigt arg på kvällarna de senaste dagarna. Jag misstänker att hon kanske är övertrött och vi ska försöka få henne i säng tidigare i fortsättningen och se om det hjälper.

- Hon har börjat maratonamma igen, efter att ha ätit sig mätt snabbt nu i flera månader. Hon skulle kunna ligga vid bröstet hur länge som helst känns det som om jag inte avbröt henne. Undrar varför. Hon kanske är inne i nån tillväxtperiod.

- Hon har blivit riktigt stabil i nacken nu äntligen. Det har varit svårt att få henne att ligga på mage och öva, men sedan ett tag tillbaka häver hon i alla fall ibland upp sig på armarna och håller sig uppe i några sekunder. Första gången hon gjorde detta var redan den 25 januari, men sen upprepade hon inte bedriften på jättelänge. Men de senaste veckorna har hon gjort det ganska ofta. Men ännu oftare när man lägger henne på magen så försöker hon vända sig på rygg. Hon har lyckats med det en gång, den 23 februari. Hon har varit nära att lyckas många gånger, men hon håller oftast ut armen så den ligger i vägen.

Inga kommentarer: