tisdag 8 januari 2008

Lovet

Natten gick bra trots allt sovande under dagen. Moa somnade "redan" 0.30, vilket är 2 timmar tidigare än vad hon gjort den senaste tiden. Hoppas vi kan lyckas styra henne till att somna tidigare nu när maken har börjat jobba igen och vi fått lite bättre rutiner. Nu sover hon dock igen och har gjort det en stor del av dagen. Ska försöka ta upp henne nu och se om hon vill umgås lite med mig i stället. Undrar om hon blev helt slut efter veckan på landet. Då sov hon inte alls mycket på dagarna. Kanske för att det var så mycket folk runt omkring henne hela tiden som ville få hennes uppmärksamhet. Inte lika roligt att va bara med mig kanske...

Veckan på svärisarnas landställe gick bra, men det var otroligt skönt att komma hem igen. Jag tycker det är jobbigt att vara så många människor hopträngda i ett hus under så lång tid. Det är jobbigt med min egen familj, och tusen gånger värre med människor jag inte känner mig 100 % avslappnad med. Det var svärföräldrarna och två av makens bröder med familjer som var där. Svärmor har hittills inte varit jobbig, men nu tyckte jag hon var rätt irriterande. Hon var supernojig över Moa och övervakade och kommenterade allt vi gjorde med henne HELA tiden. Jag bara stängde öronen och försökte att inte bry mig. Jag vet att vi tar hand om Moa jättebra och är inte ett dugg orolig (Jo jag är superorolig att nått ska hända Moa, men inte över att vi gör något fel). Men hon verkar tro att Moa ska gå sönder bara man lyfter upp henne. Hon vågar själv knappt ta i Moa. När maken sa åt henne att hon kunde lyfta upp henne så sa hon att hon inte visste hur man gjorde, och försiktigt försiktigt lyfte hon upp henne och såg helt stel och livrädd ut. Det är andra gången hon över huvud taget hållit i Moa. Människan har liksom uppfostrat tre barn! (Till maken om du läser det här: Du vet att jag gillar din mamma jättemycket, menar inget illa, bara att hon var lite väl nojig nu!)

Moa "uppförde" sig i alla fall exemplariskt hela veckan. Jag hade oroat mig lite för hur det skulle gå med matningen eftersom Moa har för vana att vilja äta precis samtidigt som jag ska äta och dessutom äter hon ganska ofta på kvällarna, och middagarna hos svärföräldrarna brukar vara långa med förrätt, varmrätt och efterätt. Men det funkade verkligen hur bra som helst. Bara en gång ville hon äta medan vi satt och åt, och då satt maken med henne i knät tills jag hade ätit upp och då lugnade hon sig. Någon gång ammade jag henne mellan varmrätt och efterätt också, men det gjorde inget. Alla var jätteimponerade av hur "snäll" hon var.

Inga kommentarer: