onsdag 9 januari 2008

Nya mönster?

Moa har aldrig gillat napp. Vi har provat och provat men hon spottar ut den efter 15-30 sekunder. Vi har tänkt att tja hon gillar väl inte napp, inte hela världen. Men igår när jag var och handlade köpte jag en ny sorts nappar för att pröva. När hon fick prova den igår kväll var resultatet det vanliga, hon spottade ut den efter en liten stund. Sen när vi skulle gå och lägga oss vid midnatt la jag Moa i sin säng och stoppade den nya nappen i munnen på henne. Hon somnade nästan direkt med nappen i munnen. Efter 20 minuter vaknade hon igen vilket inte förvånade mig för hon hade inte fått någon bröstmjöksersättning, vilket hon alltid får innan natten. Jag gav henne 50 ml och sen stoppade jag i nappen igen. Hon somnade nästan direkt igen. Klockan 2.30 vaknar jag av att hon gnäller. Jag tänker att det nog är för att hon åt så lite, hon brukar äta minst 90 ml på sistone. Men jag provar att sätta i nappen igen, och hon somnar om direkt! Vaknar igen efter 2 timmar, vid 4.30, och den här gången vill hon äta. Efter amning lägger jag henne i sin egen säng och hon somnar direkt! Sen har jag bara luddiga minnen fram till 8.30 då jag ammar henne igen. Jag har ett svagt minne av att jag petade i nappen en gång däremellan och att maken pussade mig hej då innan han gick iväg till jobbet. Efter amningen gick jag upp (tidigare än på mycket länge!) Moa somnade om och jag hann äta frukost, duscha och diska och pyssla lite innan hon ville äta igen.

Så här bra har hon aldrig sovit och det är första gången hon bara äter en gång under natten och första gången på väldigt länge hon sov hela natten i sin egen säng. Jag är helt förundrad. Var det här en engångshändelse eller var det en magisk napp? Fortsättning följer...

2 kommentarer:

Anna sa...

Melvin gillar bara nappar som är av silikon, han klarar inte av de här mjuka gumminapparna. Sen vill han ha de pyttesmå fortfarande trots att han stora killen nu.

Helena sa...

Ja det är precis samma med Moa. Så skönt att ha kommit på det!