fredag 11 januari 2008

Spädbarn pratar?

Jag läste igår på alltombarn.se att en kvinna vid namn Priscilla Dunstan påstår sig veta att spädbarn har fem olika slags skrik som motsvarar fem olika behov hos barnet. Dessa skrik är identiska för alla barn. De olika "orden" är:

Neh – Barnet är hungrigt. Ljudet framkallas när spädbarnet pressar tungan i gommen och sugreflexen aktiveras.

Owh – Barnet är trött. Påminner om en ljudlig gäspning.

Heh – Barnet har det obekvämt. Detta kan bero på att det kliar någonstans, att blöjan behöver bytas eller att det känner sig stressat.

Eairh – Den här ljudreflexen orsakas av att barnet har en orolig mage.

Eh – Barnet behöver rapa.

Jag försökte tillämpa denna kunskap igår när Moa skrek. Var det ett "heh"? Eller möjligen ett "eh"? Kanske var det "eairh" hon sa? Nja, det lät mest som "äääääääääääääääää" tyckte jag. Jag fortsätter att sväva i ovisshet och får prova mig fram i fortsättningen också verkar det som...

Inga kommentarer: