måndag 25 juni 2007

Alla dessa tidningar

Sedan jag fick min graviditet bekräftad har jag inte kunnat låta bli att köpa varenda gravidtidning jag sett. Trots att det inte står särskilt mycket intressant i dem - de flesta artiklar är ganska ytliga och jag får lika mycket ut av att hänga på forumet på Familjeliv - slinker de ändå ned i korgen när jag är och handlar.

Nu har jag börjat tröttna lite på gravidtidningarna (men jag kommer ändå att köpa alla nummer i fortsättningen med!) och efter att ha sneglat på bebistidningarna i några veckor så slog jag till slut till på Vi Föräldrar - första året. Det är en specialutgåva av Vi föräldrar, och den handlar om bebisens utveckling under det första året. Det finns många handfasta tips och råd angående allt från kolik, sovning och sjukdomar till föräldrarledighet, förlossningdepression och barnsäkerhet.

Det roliga med den här tidningen är att min pojkvän även läser den med stort intresse. Gravidtidningarna har han väl inte känt har engagerat honom så mycket, men det här är ju nånting som rör honom lika mycket. Det är jätteroligt, för det känns som om vi delar graviditeten på ett helt annat sätt nu än tidigare. Jag tror det vände efter ultraljudsundersökningen, då han verkligen insåg att det låg en bebis där inne i magen, och nu vill han liksom jag börja förbereda sig. Han pratar mycket mer om vårt kommande barn sedan dess. Det är väldigt mysigt!

I helgen råkade jag dessutom få syn på Amelia Baby special i tidningsstället och kunde inte låta bli att köpa den också. Den är lite mer av en vanlig tidning, med reportage och intervjuer, mycket prylar och kläder och mer inriktning på nöjen till skillnad från Vi Föräldrar - första året, som är lite mer faktaspäckad och praktiskt inriktad. Det finns många intressanta artiklar här med, till exempel tips om hur man reser med barn och en genomgång av barnförsäkringar som jag tänker lusläsa. Båda tidningarna är läsvärda tycker jag.

Inga kommentarer: