onsdag 27 juni 2007

Halvtid eller inte

Idag går jag in i den 21 graviditetsveckan, vilket betyder att det har gått 20 veckor av min graviditet, alltså hälften av de 40 veckor som en graviditet förväntas ta. I och med detta borde man kunna fira halvvägs till bebis. Men jag tycker det är lite fusk. Eftersom graviditeten beräknas från senaste mensens första dag, så är man ju inte ens gravid de första två veckorna av "graviditeten", då själva befruktningen sker cirka 14 dagar efter mensens första dag, vid ägglossningen. Så själva fostret är ju bara 18 veckor nu. Sen så vet man ju inte om att man är gravid de två första veckorna i vanliga fall, och drygt tre veckor dröjde det för mig, eftersom min kropp lurade mig (se graviditetsdagboken, länkar till höger). Jag tänker fira halvvägs när halva tiden har gått från pluset på stickan till BF (beräknat förlossningsdatum). Jag plussade den 16 mars och BF är den 13 november. Halvvägs däremellan blir den 15 juli. 2,5 veckor kvar!

Inga kommentarer: