torsdag 14 juni 2007

Jaha, nu "får" man inte äta jordgubbar heller!

Det är inte lätt det här med alla matrekommendationer som man ska förhålla sig till när man är gravid. Man ska inte äta mögelost, rött kött, rökt fisk m.m. Men hur var det nu med mozarella? Är fetaosten i den grekiska salladen pastöriserad? Vilka fiskar var det nu man fick äta? Sushi då? Kaffe? Man kan ju bli allvarligt förvirrad för mindre. Nu varnar de bland annat i DN och SVD för svenska jordgubbar så här lagom till midsommar. Tydligen har ett nytt gift för besprutning av jordgubbar godkänts i Sverige, trots att EU:s utvärdering av medlet inte är klar. Medlet heter Signum och är i Danmark klassat som ett ämne som kan vålla skador på foster. Av miljöskäl får produkten dessutom inte användas på till exempel spenat och purjolök i Sverige. Varför det är annorlunda med jordgubbar framgår inte av artikeln.

Tydligen har de svenska jordgubbarna i år drabbats av svampsjukdomen läderröta. "Om vi väntade skulle svenska odlare riskera att få ett sämre konkurrensläge jämfört med utländska, säger Astrid Mårtensson, en av handläggarna på Kemikalieinspektionen som förberett godkännandet av Signum", skriver DN.

Ja, då är frågan: vågar man äta jordgubbar eller inte? Förhoppningsvis kommer det en uppföljning av den här frågan snart. Kanske är larmet jätteöverdrivet, kanske är det ingen fara bara man sköljer jordgubbarna ordentligt? Jag brukar inte bry mig om larmrapporter av det här slaget alls i vanliga fall. Tänker bara att allt är farligt i stora mängder och det kommer nya rapporter hela tiden. Man orkar inte riktigt oroa sig. Men när det gäller ens barns liv och inte sitt eget blir det plötsligt annorlunda. Jag vill verkligen inte utsätta barnet i min mage för någon fara. Tänk om det visar sig att min dotter föds med en fosterskada. Då kommer jag ju att anklaga mig själv och undra om det var något jag gjorde fel. Till exempel alla jordgubbar jag tryckte i mig i somras…

Inga kommentarer: