torsdag 14 juni 2007

Barnmorskebesök nummer 2

Vi var på andra besöket hos barnmorskan idag. På första besöket i vecka 12 fick jag ta blodprover, urinprov och blodtryck. Dessutom fick vi lite allmän information om mat, alkohol och sådant, inget jag inte visste redan egentligen. Den här gången slapp jag blodprov som tur var. Hon kollade bara blodtrycket, och så fick vi höra bebbens hjärtljud - det var häftigt!

Jag frågade också lite om jag kunde få hjälp med min förlossningsrädsla, och det kändes som om hon tog den på allvar, vilket jag tyckte var väldigt skönt. Jag var lite rädd att hon skulle tycka att jag sjåpade mig. Jag fick låna en bok om att föda som jag ska läsa och så skulle jag kanske få gå på ett extramöte på BB och prata om min rädsla. Dessutom tyckte hon att jag skulle gå förlossningsutbildningen lite tidigare för att förbereda mig lite extra. Hon rekommenderade också profylaxkurs, och det hade jag tänkt gå även innan. Hon avfärdade inte heller snitt helt och hållet, och det kändes skönt tyckte jag. Även om det inte är hon som bestämmer om jag får det eller inte, så var det skönt att hon inte försökte övertyga mig om att jag måste föda vaginalt. Som det känns nu är jag nog inställd på att försöka göra det, men jag kanske får panik och ändrar mig när det börjar närma sig.

Inga kommentarer: