torsdag 21 juni 2007

Som en honungsmelon

Så stort ska mitt barn vara nu. Tekniskt sett kallas det inte barn ännu, men det känns lite trist att prata om sitt "foster". Tydligen finns det lite olika definitioner på när fostret blir barn. Enligt WHO blir fostret ett barn vecka 22, enligt svensk definition är det vecka 28 som gäller, men om barnet föds levande innan dess räknas det också som barn.

Magen putar en hel del nu och huden är jättespänd. Jag förstår inte hur den ska kunna töja sig änu mer! Jag har ännu inte börjat känna några fosterrörelser, men på ultraljudsundersökningen framgick det att jag hade moderkakan i framvägg, och då dröjer det tydligen längre innan man känner något, eftersom moderkakan fungerar som en stötdämpare mot magen. Det ska bli spännande att få känna barnet röra sig i magen, men samtidigt är det ganska skönt att få känna sig någorlunda "normal" ett tag till.

Jag har haft en extremt lätt graviditet hittills. Har inte mått illa eller haft ont. Jag har varit lite tröttare än jag brukar bara, annars har jag känt mig ganska som vanligt. De första veckorna hade jag superbra luktsinne och var öm i brösten (de växte också en kupa). Dessutom var jag superhungrig jämt och la på mig ett par kilo, och inte bara på magen då. Men nu känner jag mig som vanligt igen, förutom att magen är stor och att det gör ont när jag nyser ibland.

Inga kommentarer: