onsdag 20 juni 2007

Utdrag ur min graviditetsdagbok, inlägg 2

Jag slutade med p-pillerna i september 2006. Jag hade alltid tänkt att R skulle plugga klart och sedan jobba ett par år och sedan skulle vi försöka skaffa barn. Men R:s studier drog ut på tiden och till slut kände jag att jag inte ville vänta längre. Jag var lite orolig att jag skulle hinna bli för gammal. Ofta nuförtiden kan man läsa i tidningarna om hur fertiliteten sjunker efter 25, och hur många det är som riskerar att inte kunna få barn för att de väntar för länge. Det gjorde mig lite stressad. Så till min stora glädje ville R också börja försöka hösten efter att han avslutat sina studier, trots att han inte hade något fast jobb, och inte jag heller. Det blir knapert, men det får gå!

Jag var helt inställd på att det skulle ta ett tag att bli gravid, och även att jag inte ens skulle kunna bli gravid. Vi gjorde tre försök på hösten, ett utan och två med ägglossningssticka. I januari var R bortrest med jobbet just under de fertila dagarna, så det blidde inget försök den månaden. Sedan blev det hastigt och lustigt bestämt att R skulle till Afrika med sin pappa, precis under de dagar i februari som jag beräknade kunna bli gravid på. Jag kollade med ägglossningsstickor i alla fall, mest för statistikens skull. Det hade varit 26 respektive 27 dagar mellan ägglossningarna de tre tidigare gångerna. Dag 26 kom utan utslag, dag 27, 28, 29… Jag började misstänka att jag hade missat den, att den hade kommit tidigare den här gången. Dag 33 fick jag till slut utslag på stickan. Då hade R kommit hem för flera dagar sedan. Det var som om ägglossningen hade väntat på R. Det var som om det var meningen att jag skulle bli gravid!

En vecka senare kom mensen…

(Tidigare inlägg här)


Inga kommentarer: