onsdag 13 juni 2007

Emma Maja Agnes...

När man väntar barn är en av de stora frågorna: Vad sjutton ska barnet heta? Det är verkligen inte lätt! Ska man välja ett vanligt namn, eller vill man ha ett ovanligt, eller spelar det ingen roll? Tyvärr är det ju omöjligt att inte påverkas av trender, så självklart ligger de flesta namn vi kommer på på tio-i-topp-listan över de mest populära namnen förra året, eller där i närheten. Jag har ett ganska vanligt namn och tyckte det var rätt jobbigt att det ofta fanns någon med samma namn klassen, så med tanke på det skulle jag gärna välja ett lite ovanligare namn till mitt barn. Å andra sidan får det ju inte vara alltför konstigt heller. Och listan över de vanligaste namnen ändras ju. Om vi väljer ett namn som ligger på 64:e plats nu, så kanske det hamnar på plats 5 på 2007 års lista.

Nu vet vi ju i alla fall att vi med största sannolikhet kommer att få en tjej, så det underlättar ju lite i alla fall. Det kommer bli lite snopet om det visar sig vara en kille och vi äntligen har kommit på det perfekta tjejnamnet, men det får gå det med.

Här kan man se vilka namn som var vanligast på nyfödda 1998-2006. På förra årets tio-i-topp-lista så är det Agnes som står för det största raketsprånget: från plats 26 år 2005 till plats 3 år 2006. Övriga namn i toppen har oftast bara rört sig 0-4 placeringar. (Nu är jag så insnöad på flicknamn, så jag tittar bara på den listan.)

Inga kommentarer: